Przebudowa Trasy Toruńskiej – co nas czeka w praktyce?

25.Wrz.2009 - komentarzy 8

Czy możliwe są jeszcze większe korki na Trasie Toruńskiej niż obecnie? Niestety, odpowiedź brzmi TAK i to niestety przez 2,5 roku aż do kwietnia 2012 r. Postanowiliśmy przybliżyć Wam scenariusz nadchodzących wydarzeń.

W czwartek 17 września oficjalnie rozpoczęto pierwszy etap modernizacji Trasy Toruńskiej, na otwarciu obecni byli minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, szef mazowieckiego oddziału GDDKiA Wojciech Dąbrowski i burmistrz Janusz Werczyński. Czy powinniśmy się cieszyć tak jak oficjele? Z jednej strony tak, ponieważ za 2,5 roku przybędzie siedem kilometrów supernowoczesnej drogi ekspresowej, zaczynającej się już w Markach. Musimy niestety pamiętać, że wraz z rozpoczęciem właściwych prac czeka nas 2,5 roku gigantycznych utrudnień, które zakończą się dopiero na EURO 2012. Jednocześnie koniec modernizacji Trasy Toruńskiej nie oznacza dla nas ulgi, a korki w Markach mogą być jeszcze większe (o ile to możliwe).

Co się zmieni w za 2,5 roku?

Zamiast odcinka szerokiej, aczkolwiek kolizyjnej i dość zniszczonej drogi powstanie siedmiokilometrowy odcinek drogi ekspresowej, ba, bardzo wygodnej drogi ekspresowej, ponieważ będzie posiadała po dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdym kierunku oraz równoległymi jezdniami rozprowadzającymi ruch. Trasa będzie miała najnowsze zabezpieczenia antyhałasowe, m.in. w postaci ekranów tunelowych. Dzięki temu zdecydowanie poprawi się komfort życia osób mieszkających w pobliżu tego odcinka. Jeżeli te nowoczesne zabezpieczenia zdadzą egzamin, trzeba będzie wnioskować o stosowanie ich wszędzie tam, gdzie ruch samochodowy jest lub mógłby być w przyszłości uciążliwy dla mieszkańców. Oczywiście nie obejdzie się bez udogodnień dla użytkowników dwóch kółek bez silnika – wzdłuż trasy powstanie ścieżka rowerowa.

Zapowiada się pięknie. Ale….

…czekają nas utrudnienia do kwietnia 2012 – ponad 2,5 roku stania w korkach. Przez cały czas modernizacji mają być dostępne dwa pasy w każdym kierunku. Można powiedzieć, że nic się nie zmienia, przecież teraz na większości odcinka tak jest. Nic bardziej mylnego. Obecnie mamy dwa pasy w każdym kierunku oraz jezdnie rozprowadzające, pozwalające nam zjechać m.in. na Głębocką. W trakcie remontu, będziemy mieli tylko dwa pasy, które czasem będą szły jezdniami głównymi, czasem rozprowadzającymi. Czekają nas zwężenia, mijanki i ograniczenia prędkości. Cała budowa ma być prowadzona pod ruchem. Utrudnienia, jakie są obecnie w okolicach powstającego Węzła Powązkowska, są niczym w porównaniu z tym, co nas czeka.

Po modernizacji niewiele się dla nas zmieni. A może zmienić się na gorsze.

W dalszym ciągu nie będzie Obwodnicy Marek.  Od Berlina aż po Marki, za wyjątkiem krótkiego odcinka z Mostem Grota-Roweckiego, będzie można się poruszać nowoczesną autostradą i drogami ekspresowymi. Jadący dalej w kierunku Białegostoku będą mieli do dyspozycji drogi ekspresowe i obwodnice wszystkich większych miast. Z jednym wyjątkiem – trzeba będzie odstać swoje w Markach.

Modernizacja Trasy Toruńskiej będzie podzielona na dwa etapy:

I etap – dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: węzeł „Modlińska” w Warszawie – węzeł „Piłsudskiego” w Markach; w zakres robót włączone zostaną prace dotyczące części elementów węzła „Modlińska”. Ten etap właśnie się rozpoczął.

II etap – dostosowanie Trasy Armii Krajowej do parametrów Drogi Ekspresowej S-8 na odcinku: węzeł „Powązkowska”- węzeł ” Modlińska”. W zakres robót włączone zostaną prace dotyczące pozostałych elementów węzła „Modlińska”, czyli od obecnie budowanego węzła w pobliżu Cmentarza Powązkowskiego do pierwszego węzła po praskiej stronie Warszawy. Roboty rozpoczną się w czasie uzależnionym od wybudowania przez Warszawę Mostu Północnego. Na ostatniej sesji Rady Miasta, dyrektor GDDKiA wspomniał, iż modernizacja tego odcinka zacznie się w 2013, ze względu na EURO 2012 i wstrzymanie wszelkich inwestycji w tym okresie. W ramach tego etapu przebudowywany będzie Most Grota Roweckiego.

Co będzie modernizowane?

W pierwszym etapie modernizacji zostanie poddany odcinek od Węzła Modlińska (pierwszy po praskiej stronie Wisły) do Węzła Marki (koło M1). Pozostały odcinek Trasy Toruńskiej od obecnie budowanego Węzła Powązkowska (w okolicach cmentarza) wraz z Mostem Grota Roweckiego będzie modernizowany po oddaniu Mostu Północnego, a więc po 2011 r.

Zasadniczo modernizacja będzie obejmowała:

– ze względu na kiepski stan techniczny, wyburzenie wszystkich istniejących elementów i wybudowane od podstaw (z wyjątkiem węzła i wiaduktu w okolicach IKEA).

– wybudowanie brakujących elementów Trasy Toruńskie, dzięki którym będzie ona w pełni bezkolizyjna.

– brakujące wiadukty żerańskie – tam, gdzie obecnie są największe zwężenia i jeździmy metalowym mostem Syreny.

– wiadukty nad rondem przy ulicy Łabiszyńskiej.

– przebudowany zostanie węzeł Marki koło M1, w okresie przejściowym do wybudowania przedłużenia w kierunku wschodnim zachowana będzie łącznica bezkolizyjna w kierunku Marek.

Jak będzie wyglądał odcinek po modernizacji?

Cały odcinek będzie miał po trzy pasy w każdą stronę na dwóch jezdniach, oczywiście bezkolizyjne. Dla ruchu lokalnego powstaną i zostaną przebudowane jezdnie zbiorczo-rozprowadzające – te równoległe do jezdni głównych. Oczywiście powstaną również zabezpieczenia antyhałasowe m.in. w postaci ekranów półtunelowych. Jezdnie będą odporne na powstawanie kolein.

Docelowe parametry techniczne drogi z objaśnieniem:

Parametry techniczne projektowanego przedsięwzięcia:

klasa techniczna drogi – S (ekspresowa)

nośność nawierzchni – 115 kN/oś – dostosowana do bardzo dużych ciężarówek, nie będą powstawały koleiny

skrajnia pionowa – 4,7 m – czytaj: taka będzie odległość między asfaltem a spodem wiaduktu czy kładki nad jednią. Jeżeli będziecie jechać autem wyższym niż 4,7 m to duża szansa, że uderzycie wiadukt nad drogą 🙂

prędkość projektowa – w odniesieniu do tej prędkości projektuje się łuki, zakręty, etc. dla jezdni głównych Trasy AK – 70 km/h, a dla jezdni zbiorczo-rozprowadzających – 60 km/h

prędkość miarodajna: – przewiduje się, że z tą prędkością będzie poruszała się większość pojazdów:

dla jezdni głównych Trasy AK nieograniczonych krawężnikami – 90 km/h

dla jezdni głównych Trasy AK ograniczonych krawężnikami – 80 km/h

Przekrój jezdni głównych (za wyjątkiem odcinka na moście): – „tranzytowych”

ilość jezdni – 2 – Większość dróg w Polsce jest jedno jezdniowa z dwoma pasami ruchu. Marszałkowska jest drogą jedno jezdniową, bo nic nie rozdziela ruchu w przeciwnych kierunkach.

ilość pasów ruchu – 3 x 3,5 m – czyli 3 pojazdy będą mogły jechać obok siebie, każde będzie miało 3,5 metra. Tylko na autostradzie będzie szerzej 3,75m

szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m – czyli tyle będzie miejsca aby się zatrzymać w wypadku awarii

szerokość pasa dzielącego – 2,51 m – 5,0 m ( w tym opaski – 0,50 m) – tyle będzie pomiędzy jezdniami

Przekrój poprzeczny – odcinek na moście:

dla jezdni zasadniczych:

ilość jezdni – 2

ilość pasów ruchu – 2 x 3,5 m – te pasy będą na blisko środka jezdni, oddzielone od skrajnych i przeznaczone dla ruchu tranzytowego

brak pasów awaryjnych

szerokość pasa dzielącego – 2,51 m ( w tym opaski – 0,50 m)

dla jezdni zbiorczo-rozprowadzających:

ilość jezdni – 2

ilość pasów ruchu – 3 x 3,0 m – te pasy będą rozprowadzać ruch lokalny, na moście będą trzy pasy dla ruchu lokalnego i dwa dla tranzytowego, poza mostem odwrotnie.

brak opasek wewnętrznej i zewnętrznej

Przekrój jezdni zbierająco-rozprowadzających (poza mostem)

szerokość jezdni – 7,0m (jezdnie zbierająco-rozprowadzające włączone do skrzyżowań z sygnalizacją świetlną mają dodane pasy ruchu na wlotach lub zatoki dla autobusów na wylotach)

tagi:, , , ,

Komentarzy do tego wpisu: 8

  • Andrzej

    Nie rozumiem czego oczekują protestujący w sprawie przebudowy trasy Toruńskiej. Każda przebudowa drogi to na czas prac duże utrudnienie. Z tym trzeba się liczyć

  • Monika

    Remont.”przebudowa trasy Toruńskiej i wybudowanie ekranów dla komfortu akustycznego mieszkańców” ???!!!
    Ta trasa nie wymaga jeszcze remontu, ale nasza Piłsudskiego tak.
    Komfort mieszkańców.Nie ma tam tyle domów co przy ul. Piłsudskiego, a jeśli są to daleko od drogi. Ekrany ok. niech im założą.
    Korki. Codziennie jeżdżę rano do pracy od Strugi do Warszawy, i codziennie stoję w korku w Markach, a sporadycznie na Toruńskiej i to dopiero od ronda koło Statoila.
    Ale … kto ustalił, że priorytetem jest trasa Toruńska? Chyba ten kto nie jeździ przez Marki.

  • Michał

    Droga Moniko

    Trasę Toruńską robi M. St. Warszawa, więc pierwszy etap przypada na odcinek w Warszawie ;] i niech Marki sie cieszą że wogole coś z tego mają 🙂

  • Krzysiek

    Powiem złośliwie: Cicho siedźmy bo jeszcze nam pani HGW białą grubą kreskę postawi i bus pasa zafunduje na Piłsudskiego zamiast obwodnicy. Łatwiej coś odkreślić niż dobudować.

  • Waldek

    A gdyby tak natenczas uruchomić sprawną komunikację kolejową z Radzymina (potrzebny duży parking) przez Legionowo do Warszawy – może wtedy nie jeździłbym samochodem do Wwy tylko do Radzymina?

  • kolos

    „Przez cały czas modernizacji mają być dostępne dwa pasy w każdym kierunku.”

    Bzdura.

    Teraz na odcinku ze 100m Trasy Toruńskiej (kierunek na zachód) dostępny jest tylko jeden pas.

    Jednat trzeba było protestować.

  • klapek

    Ciekawe tylko, dlaczego nikt nie wpadł na pomysł, żeby najpierw zrobić równocześnie Most Północny i obwodnicę Marek, a następnie – jak już będzie można puścić ruch nowym mostem – zająć się dostosowywaniem Trasy Toruńskiej do standardów…? Jeśli ktos zna powód to chętnie usłyszę.

  • Marcin z Bródna.

    Widzę, że pojawiły się tu pewne nieścisłości.
    1. Trasę Toruńską (S8) nie remontuje Warszawa tylko GDDKiA (potocznie Gdak). Warszawa czekała nic nie robiąc np. z wiaduktami żerańskimi, aby S8 przeszła pod jurysdykcję Gdaki.
    2. Obwodnica Marek już dawno byłaby zbudowana tylko mieszkańcy Marek swego czasu ją zablokowali bo nie podobał im się jej przebieg.
    3. HGW nie może Wam wyznaczyć buspasa na Piłsudskiego gdyż ulica ta jest juz w markach a nie w Wawie.
    4. Trasa Toruńska jest priorytetem gdyż stanowi północna obwodnicę Warszawy (plany z lat 70 XX w.)
    5. most Północny już dawno by stał gdyby nie nasz obecny Prezydent, który blokował wszelkie inwestycje (choć trzeba przyznać że ograniczył zadłużenie miasta).
    6.Sytuacja w Markach jest zła bo zawieszono prace na Trasą Olszynki Grochowskiej, która by odciążyła troche Piłsudskiego.
    7. Jesli Was interesuja drogi na Mazowszu i wogóle w Polsce zapraszam na http://www.siskom.waw.pl

Zostaw odpowiedź

Osoby prywatne wspierające akcję

- Bochenek Zbigniew - Marki
- Kwiecień Marek - Marki
- Buczkowski Arek - Marki
- Wojtkowski Tomasz - Warszawa
- Ostrowski Artur - Marki

właścicielem i administratorem serwisu ObwodnicaMarek.pl jest Grupa Marki 2020 - www.marki2020.pl - wszelkie prawa zastrzeżone