Papierologia w sprawie obwodnicy

14.Cze.2011 - komentarzy 9

Wreszcie pojawił się jeden z ważniejszych dokumentów, potrzebnych w kompletowaniu dokumentów potrzebnych do wydania decyzji środowiskowej, bez której nie można budować obwodnicy Marek. Chodzi o Uzgodnienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Dlaczego to takie ważne? Bez tego dokumentu ani rusz nie mogła być wydana decyzja środowiskowa (tzw. DŚU). Bez niej (i oczywiście bez pieniędzy) nie ma co się zabierać z budowę obwodnicy.

Przyznam się szczerze, że straciłem rachubę, ile razy wzywano do uzupełnienia dokumentacji – Raportu Oddziaływania na Środowisko. najpierw Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwracała się do wykonawcy, potem Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, potem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska  – i to nie raz – wszystko razem od ogłoszenia przetargu na poprawę raportu trwało przeszło rok…

Pytanie, co teraz…  Uzgodnienie stanie się doręczone do końca czerwca. RDOŚ musi podjąć decyzję, czy będzie chciał przeprowadzać konsultacje społeczne czy też przygotuje decyzję środowiskową i jedynie ją wyłoży na okres 21 dni… Oczywiście to jeszcze nie zamyka drogi administracyjnej…

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, można się spodziewać do końca wakacji wydania DŚU – czyli po prostu dojdziemy do… punktu wyjścia. A czas biegnie i przygotowania innych inwestycji w okolicach Warszawy również.

Przedstawiam mapę inwestycji, a właściwie jej wycinek dotyczący okolic Warszawy. Jest to najlepsza mapa jaką można znaleźć w sieci przygotowana przez „IgorSel’a”.

Co z niej można wyczytać? Z wylotówek tylko nasza Marki – Radzymin oraz wylot na Kraków i Katowice (Trasa Salomea-Wolica) nie mają DŚU – dwie trasy o potokach pojazdów rzędu 60 tys. na dobę. „Lepsze” od nas są tylko: trasa między Sosnowcem a Katowicami, ale na znacznej części jest oznaczona jako „S”, autostrada A4 w Katowicach i wylot z Wrocławia w kierunku autostrady A4 – ale tam powstaje obwodnica miasta, która zdecydowanie poprawi komfort i zmniejszy potoki na tym odcinku DK5. DLATEGO PRIORYTETAMI POWINNO BYĆ POWSTANIE wylotówek z Warszawy!

Tu możecie obejrzeć natężenia ruchu graficznie: http://www.siskom.waw.pl/nauka/gpr/Mapa_SDR2010.pdf

Ale wróćmy do mapy. Kolor zielony oznacza drogi, po których możemy jeździć, te na czerwono są aktualnie budowane, niebieskie posiadają ważne DŚU. Ważne są też kolorowe prostokąty: zielony oznacza gotowy projekt budowlany, czerwony projekt w trakcie opracowania, a żółty przetarg na projekt. I znowu my (Marki – Radzymin) oraz Salomea-Wolica jesteśmy najbardziej z tyłu. Obwodnica Góry Kalwarii ma gotowy projekt – czeka tylko na decyzję wojewody i pieniądze. Podobnie wylotówka w kierunku Gdańska…

Co teraz jest ważne? Skupienie się na projekcie i zdobywaniu poszczególnych elementów dokumentacji i pozwoleń. Należy tu przytoczyć słowa dyrektora warszawskiej GDDKiA, iż nie wyobraża sobie otwarcia zmodernizowanego Mostu Grota-Roweckiego bez obwodnicy Marki. Pamiętamy i trzymamy za słowo.

tagi

Komentarzy do tego wpisu: 9

Zostaw odpowiedź