„Tak dla Obwodnicy Marek” – zdajemy roczną relację

31.Sie.2010 - 1 komentarz

Mija dokładnie rok od kulminacyjnego punktu naszej wspólnej akcji „Tak dla Obwodnicy Marek”. W ostatnią niedzielę wakacji 2009 spotkaliśmy się przy Al. Piłsudskiego przy Komandorze w Markach, by pokazać, jak zależy nam na tej kluczowej i dla miasta, i dla kierowców inwestycji. W ciągu czterech godzin „cukierkowej akcji” zebraliśmy niemal 1500 podpisów, w ciągu miesiąca 11 tysięcy. To była wielka obligacja dla nas, ale i mandat do dalszego działania. Oto nasze sprawozdanie.

Nie zasypialiśmy gruszek w popiele. Postanowiliśmy odwiedzić „wszystkich świętych”, którzy mogą pomóc w tej sprawie. Z Waszych podpisów powstały grube skoroszyty liczące 250 kartek. To był nasz główny argument w rozmowach z politykami i urzędnikami. Tak uzbrojeni spotkaliśmy się z:

– Lechem Witeckim, szefem Generalnej Dyrekcji Budowy Dróg i Autostrad – instytucji, która odpowiada za budowę infrastruktury transportowej

– Wojciechem Dąbrowskim, ówczesnym szefem warszawskiej GDDKiA

– Stanisławem Żmijanem, posłem PO, ówczesnym szefem Sejmowej Komisji Infrastruktury

– Jackiem Kozłowskim, wojewodą warszawskim

– politykami i urzędnikami, którzy mogą pomóc w tej sprawie (m.in. posłem Markiem Balickim; dyrektorem warszawskiej GDDKiA Stanisławem Dmuchowskim)

– stosowne pakiety dokumentów przesłaliśmy na ręce premiera Donalda Tuska oraz wiceministra infrastruktury Piotra Stycznia

Ostatnim naszym posunięciem jest wysłany w drugiej połowie sierpnia list do prezydenta Komorowskiego. W grudniu 2009 r., kiedy jeszcze nie było wiadomo, że marszałek sejmu i poseł z Mazowsza będzie kandydować w wyborach prezydenckich, otrzymaliśmy od niego ciepłe pismo, w którym podkreślał, że obwodnica ma „strategiczne znaczenie dla rozwoju nie tylko miasta Marki i powiatu wołomińskiego, ale również dla całej metropolii warszawskiej”. Postanowiliśmy się przypomnieć w tej sprawie. W naszym liście poprosiliśmy Bronisława Komorowskiego o szczególny patronat i wsparcie dla realizacji tej inwestycji (czytaj całość pisma). Będzie potrzebne, bo sprawa budowy obwodnicy z powodu nieudolności urzędników się skomplikowała.

Żeby zrealizować inwestycję, trzeba spełnić dwa kluczowe warunki. Pierwszy – uzyskać ważną decyzję środowiskową (to zapala światło do dalszych prac), drugi – mieć zapewnione finansowanie. Z pierwszą sprawą są kłopoty. Na skutek protestów przeciwników obecnego przebiegu obwodnicy (spoza Marek) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił decyzję środowiskową. Powód – błędy proceduralne. Raport środowiskowy wymagał uzupełnień. Na szczęście doczekaliśmy się ich. Wydanie nowej decyzji może nastąpić jeszcze w październiku.

Drugą kwestią jest sprawa finansowania budowy obwodnicy. To projekt, który – co tu dużo ukrywać – będzie liczony w setkach milionów złotych. Dlatego musi się znaleźć  w rządowym programie  budowy dróg. W dokumencie na lata 2008-2012, przygotowywanym przez poprzednie gabinety rządowe, niestety się nie znaleźliśmy. Teraz jest przygotowany kolejny dokument – na lata 2010-2015, i ze strony resortu infrastruktury pojawiają się obietnice, że Marki zostaną ujęte w rządowym programie. Stosunkowo szybko się o tym przekonamy. Z naszych informacji wynika, że dokument powinien być gotowy do końca roku.

Wielokrotnie byliśmy pytani, dlaczego nie chcemy zablokować przejazdu przez Marki. Nie będziemy ukrywać – rozważaliśmy i rozważamy taki krok. W naszym gronie są zarówno jastrzębie (zwolennicy bezkompromisowych rozwiązań) jak i gołębie. Wszak jest to akcja pokojowa, pozytywna i inna niż wszystkie, dzięki czemu zaskarbiliśmy sympatię mediów (o ich znaczeniu nie trzeba nikogo przekonywać). Wszak naszymi sojusznikami są także kierowcy. Jednak i gołębie z naszego grona wkrótce mogą się przeistoczyć w drapieżników. W tym półroczu będziemy mocno nadstawiać ucha – jeśli się okaże, że obwodnica Marek nie ma zapewnionego finansowania – będziemy Was o tym informować. I cukierków rozdawać już nie będziemy!

Grupa Marki 2020

tagi

Komentarz do tego wpisu: 1

Zostaw odpowiedź

Osoby prywatne wspierające akcję

- Bochenek Zbigniew - Marki
- Kwiecień Marek - Marki
- Buczkowski Arek - Marki
- Wojtkowski Tomasz - Warszawa
- Ostrowski Artur - Marki

właścicielem i administratorem serwisu ObwodnicaMarek.pl jest Grupa Marki 2020 - www.marki2020.pl - wszelkie prawa zastrzeżone